No, megvolt az újabb Geréb-tárgyalás.

Nem térnék ki a tárgyalás részleteire, meg az ítélettel kapcsolatos találgatásokba, mert nem vagyok jogász (Erről jut eszembe: nem vagyok jogosult jogi tanácsadásra. Ha ennek ellenére periratokat készítenék elő a sufniban jópénzért, nem csuknának be, ha lebukok? Ó, dehogynem. Nalátjátok. Csak értem nem jönnétek tüntetni :)).

Beszéljünk inkább a jelenségről magáról. Először is ugye a nyervogás fő oka, hogy "nincs szabályozás". Miért nem nekem szólnak, én csinálnék. Rövid jogszabály lenne, csak néhány soros:

"Intézményen kívüli tervezett szülés levezetése megengedett akkor, ha a helyszínen biztosítva van a szülészetekkel szemben támasztott követelményeknek megfelelő ellátás úgy szakszemélyzet mint technikai felszereltség, gyógyszerellátottság, veszélyes hulladék kezelési, biztonsági és higiéniai feltételek tekintetében. Az engedélyezési folyamat a szülészeti tevékenységet folytató egészségügyi intézményekével egyező. Amennyiben szakorvos, bába, dúla, vagy egyéb szülést levezető személy tervezett intézményen kívüli szülést a fenti feltételeknek nem megfelelő helyen vezet le, illetve tudomása van ilyen esetről, ennek ellenére a mentőket nem értesíti, és a szülő nőt nem irányítja haladéktalanul a legközelebbi megfelelően felszerelt intézménybe, úgy a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségét követi el, és 2-10 évig terjedő szabadságvesztéssel, valamint 1.000.000-tól 50.000.000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal súlytható"

Pont. Ha ezt megcsinálja valaki önerőből a házában, vagy akárki egy születésházban, ám legyen.

Másrészt Geréb zseni. Ilyet, hogy valaki néhány év alatt a semmiből kinevelje a saját felvevőpiacát, én még nem láttam. Illetve láttam már (pl. mobiltelefon-piac), de csak komoly tőke és marketinges team bevonásával. Tényleg zseniális húzás, ráadásul monopol-piac. Most meg lehet hogy elítélik, na bumm. Kockázat nélkül nincs üzlet. Nem lepődnék meg, ha kapott volna pár ajánlatot marketing-vezetői megbízásra néhány nagyobb cégtől.

Amúgy szerintem elég hülye egy dolog ez az otthonszülősdi. Ma már olyan kényelmes, jó ellátásra van lehetőség a kórházakban (én is nézelődtem), hogy nincs értelme. Kérhet az ember külön szobát, bármit. Egyik-másik úgy néz ki, mint egy nívósabb szállodai szoba (szóval majdnem, mint otthon), és nem is drágább, mint egy hotelszoba. A Geréb-féle tanfolyam díjából el lehet ott lenni egy darbig. Ráadásul nem a kismamának kell feltakarítani, meg ilyesmit.

A témával kapcsolatban hadd ajánljak egy régebbi blogbejegyzést. Férfi létére elég frankón leírta, mi a helyzet:

http://zolivagyok.blog.hu/2007/09/19/az_a_pompas_otthonszules

 

Szóval nem tudom, elítélik-e végül Geréb Ágnest. De a fenti blogbejegyzés képein szereplő "felvevőpiacot" sikeresen kinevelte már. Ha becsukják, beáll más a helyére. Tehát akár így, akár úgy, az általam fentebb leírt (szerintem korrekt) szabályozásra szükség van.

 

Remélem a minisztériumban hasonlóképpen gondolkoznak, és nem azt a néhány ilyen módon elveszett szavazatot nézik, hanem az újszülöttek érdekét, akit bizony nem kérdeznek meg, hogy "mit kérsz, Pistike, zsályaolajat, vagy felszerelt műtőt arra az esetre, ha baj történne Veled?"

 

 

 

 

Szerző: etuska  2011.01.19. 10:09 37 komment

Címkék: politika család gyerek magyarország hír terhesség szülés baba otthon bűnügy puffogás

A bejegyzés trackback címe:

https://napietus.blog.hu/api/trackback/id/tr962595183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1Bogiii 2011.01.19. 18:28:59

olyan mélyen egyetértek, hogy még! Elvont, agyatlan és felelősségtelen NŐK, rettentően rossz véleménnyel vagyok erről. készül a szabályozás, elég szigorú lesz (na azért nem olyan mint amit Te írtál ;D ) és visszasírják még sokan a szabályozás előtti időszakot! De sebaj: megkapták amit akartak! geréb: inkább nem kommentelem... bálványt csináltak belőle, kész agyrém... de persze én fogjam be erősen, mert nem vagyok ősanya, császárral szültem három gyereket, és nem is szoptatok... mit tudok én minderről...

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 19:10:15

@1Bogiii: pedig az kéne, amit én írtam. amit kértek, azt kapják :P

1Bogiii 2011.01.19. 19:59:36

juj,de radikális ma valaki :D persze egyetértek egyébként... a születés elsősorban a baba számára kell, hogy túlélhető legyen! az anya szülésélménye másodlagos azt gondolom!

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 20:14:51

@1Bogiii: sokadlagos. megelőzi még az anya élete és egészsége, és a baba egészsége is.

levibéjb 2011.01.19. 21:18:17

Ennek is kicsit utána kellene nézni. Esetleg az otthonszülést választók szempontjainak is, mielőtt felelőtlenségről kiabáltok. Ugyanis nem az otthoni légkör, a csempe színe, az illóolajok és a mécsesek miatt választják ezt a lehetőséget, hanem azért amiért te a kórházat. Otthon érzik magukat ill. a babájukat a lehető legnagyobb biztonságban. Ennyi. A szülés közbeni beavatkozások nagy részére nem is volna szükség, mégis megteszik, mert a kórházi protokoll része. Pl. nem guggolhatsz kitolás közben, pedig valszeg könnyebb volna és megúsznád a hasbakönyöklést. Ha túl korán repesztenek burkot (és hidd el, sokszor előfordul, hogy "haldjunk már" ugye), a kifolyó magzatvíz köldökzsinór előreesést okozhat, ami veszélybe sodorja a babát és máris ott császár, amire semmi szükség nem lett volna... ez csak két péda, sokat lehetne még felsorolni, de senki sem felelőtlenségből szül otthon.

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 21:41:12

@levibéjb: a posztban leírt feltételek megléte esetén tényleg nem felelőtlenség. minden egyéb esetben az.

Makva Ikva 2011.01.19. 21:44:00

Na Etus, itt pl. nem értünk egyet.
Nekem eszembe nem jutna otthon szülni, de miért ne tehetné meg az, akinél előreláthatólag semmi komplikáció nem fog fellépni, és előre jelezve van a kórháznak, hogy otthonszülés beindult, és a kórház negyedórányira van, és a bába ha valami gebasz adódik azonnal kéri a mentőt, és odatelefonál a kórházba, hogy kérem készüljenek fel, érkezünk?

A szülés a legtöbb esetben teljesen spontán egyedül is meg tud ám történni! Még a legtapasztaltabb nőgyógyászok is bevallják, hogy 100 szülésből 80 akár a kukoricaföldön is megeshet, CSAK ÉPPEN NEM TUDNI, hogy melyik az a 20 amelyik nem.

De erre nézvést azért gondos tehes-ellenőrzésnél vannak előjelek. Ha meg nincsenek, akkor akár hiszed akár nem, de a kórházban is meghalhat mind az anya mind a baba, vagy akár mind a kettő.

Nem vagyok Geréb hívő, meggyőződésem, hogy a halálesetekért ő a felelős, mert MINDEGYIK HALÁLESET A RIZIKÓFAKTORBA TARTOZOTT. Viszont vannak országok, ahol az otthonszülés teljesen természetes igény, és semmivel nem nagyobb a csecsemőhalandóság mint nálunk.

Nem tudom milyen lesz majd az a szülésed ami még csak egy kósza gondolat a kis Eutskáról, de majd magad is megtapasztalod, hogy nagyon sok szülésnél a kórházban eleve előkészítik a komplikációt. Hiszed vagy nem, mindegy.

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 21:52:14

@Makva Ikva: fenti feltételek teljesülése esetén engedélyezném, egy szóval sem mondtam, hogy nem. de azért azok a minimum elvárások a szülészetekkel szemben sem véletlenül vannak...

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 21:55:02

az én orvosom is mesélte, hogy volt, amikor jól rákészült, hogy hú, ez zűrös eset lesz, és mégis simán ment minden. de olyan is volt, hogy minden rendben volt, aztán a végén győzték kapkodni a lábukat a műtő felé (nem az enyukával, az újszülöttel. valami rendellenesség volt, ami nem volt előre látható).

szóval ezaz, hogy melyik az a 20...

levibéjb 2011.01.19. 22:00:07

@etuska:

Te elolvasod, amit ide írogatok?!? Ha igen, ez esetben nem értem, hogy miért nem érted, hogy nekik (az otthonszülőknek) ez nem felelőtlenség, sőt ez az egyetlen felelősségteljes döntés.

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 22:03:40

@levibéjb: persze, a maguk szempontjából.

"Mindent meggondoltam, mindent megfontoltam..." (Ferenc József osztrák császár és magyar király, az I. világháborút kirobbantó Szerbia elleni hadüzenet kihirdetésekor)

szóval a maga szempontjából mindenki felelősségteljesen dönt. csak nem biztos, hogy jók a szempontjai.

levibéjb 2011.01.19. 22:13:20

@etuska:

"csak nem biztos, hogy jók a szempontjai."

Na igen, a te szempontjaid szerint... :D (Ehhez hozzáfűzve én nem hallottam még otthonszülőtől, hogy felelőtlen az, aki kórházban szül. Vajon azért, mert toleránsabbak?? Nem tudom.)

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.19. 22:22:39

@levibéjb: egyenlőre ők várják el, hogy az egészségügyi rendszer hozzájuk alkalmazkodjon. hogy ha mégsem olyan csodálatosan sikerül az az otthonszülés akkor mindenki ugorjon. de gyorsan ám! a lakásukra, a pajtába, a Gellért-hegy tetejére, vagy bárhova, ahol "biztonságban érzik magukat", de ahol a valódi biztonság feltételei persze nem adottak. nekik kell szabályozás a hóbortjukhoz. tehát ez a tolerancia kérdés nem a többséggel szemben merül fel.

és ismétlem: nem mondom, hogy tiltani kell. csak a fenti feltételek teljesülését várnám el. nem többet, csak azt, amit egy kórháztól is elvárnak.

(úgy látszik, Te meg azt nem olvastad)

levibéjb 2011.01.19. 22:42:19

Akkor ezek szerint az eü. rendszer ne lásson el tüdőrákost (hiszen minek dohányzott), bizonyítottan az életvitelének folytatása miatti elhízottat, cukorbeteget, májbeteget (hiszen minek zabált, zabált, ivott) és szintén lehetne példákat sorolni. Én úgy gondolom, ha mentőt hívok AKÁRMIÉRT (de főleg egy újszülött életéért) akkor jöjjenek. Pont. Igen, segítséget kérnék. Igen, orvosoktól. Érdekes, ez miért tud működni máshol? Miért nem nagyobb a csecsemőhalandóság? Miért nincs megbélyegezés és egymásra mutogatás?

Makva Ikva 2011.01.19. 22:48:10

@etuska:
MIvel már unokám is van, és a lányom terhessége idején mindent átolvastam a neten ebben a tárgyban, hogy képben legyek, meg kell mondanom, hogy elborzaszt amit manapság kórházi protokol címen csinálnak.

Olvastam egy csomó szüléstörténetet is (ma már az a divat, hogy mindenki leírja hogyan szült percről percre, az első fájásoktól kezdve a hazamenetlig), és azt mondom, hálát adok az istennek vagy akárkinek aki ezt intézte, hogy én nem mostanság szültem kórházban!!! A szinte minden alkalommal beadott oxytocin, stb engem elborzasztott, visszagondolván, ha én most szülnék nekem is lehet sérült lenne az egyik gyerekem. Mert 30 éve még hagyták a nőket vajúdni anélkül, hogy "közbe kellett volna avatkozni", mert "nem elég gyorsan tágult" és tsai, és akkor kapott ugye egy löket oxytocint ami lórúgás a görcsök szempontjából, aztán utána esetleg már nem hallják a baba szívhangjait, mert az a szerencsétlen odabenn még nem akarna kijönni, akkor jön a császár... az én időmben volt 10% császár, ma már országosan 30 %.

De ezt nem lehet kifejteni egy szűk kommentben. Zanzásítva meg kicsit értelmetlen... lényeg a lényeg, normális szabályozás mellett az otthonszülés nem veszélyes.

(Geréb Ágnes módra veszélyes! Aki ikreket, 35-ön felüli elsőszülő nőt, várhatóan 4 kilón felüli babát, stb elvállalt a szent ügy érdekében . De ne kössük össze az otthonszülést G.Á.-sel, az két külön dolog).

levibéjb 2011.01.19. 23:04:31

@Makva Ikva:

"De ne kössük össze az otthonszülést G.Á.-sel, az két külön dolog"

Igen, azt hiszem ez egy nagyon jó kiindulópont lenne...

1Bogiii 2011.01.20. 09:50:54

A nagyobbik fiammal 18 órát vajúdtam a kórházban, ebből az utolsó 7-et szülőszobán a többit éjjel a kórteremben. NEM kaptam oxitocynt! Hagyták, hadd történjenek a dolgok a maguk módján, természetesen, semmit nem sürgettek. A 18. órában viszont már zöld volt a magzatvíz és romlottak a szívhangok, méhszáj pedig még szinte zárva, azonnal császár lett. Elképzelem, hogy otthon mekkora baj történhetett volna. A magzatvíz színét nem tudja ellenőrizni egy bába. Hidd el, ha én otthon szülök tutira sérült volna a baba szülés közben! EZ AZ amit nem tudhatsz előre, és tök mindegy hány méterre van a kórház, ha a bábánál nincsenek megfelelő műszerek a baba állapotának felmérésére. Csókoltatom az otthonszülőket! Adjatok hálát Istennek, hogy egészséges lett a baba, és 18 évesen majd kérjetek bocsánatot tőle, amiért veszélyeztettétek az életét önző érdekekből.

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.20. 10:02:53

@levibéjb: nehéz nem összekötni. ő maga hozta létre az igényt saját magára, lásd: "Másrészt Geréb zseni. Ilyet, hogy valaki néhány év alatt a semmiből kinevelje a saját felvevőpiacát, én még nem láttam. Illetve láttam már (pl. mobiltelefon-piac), de csak komoly tőke és marketinges team bevonásával. Tényleg zseniális húzás, ráadásul monopol-piac. Most meg lehet hogy elítélik, na bumm. Kockázat nélkül nincs üzlet."

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.20. 10:04:59

ja, és pl. Bogi esetében mi okosságot tud egy bába, vagy akár orvos de OTTHON tenni? mert azért az nem annyira egyedi eset, ami vele történt, és nem látható előre.

újra mondom: fenti feltételek teljesülése esetén csak nyugodtan. tessék megteremteni. pénz, az kell hozzá, de nem hiszem hogy ez gond lenne ekkora cégnél.

levibéjb 2011.01.20. 17:46:17

@1Bogiii:

Zárt méhszáj esetében elég nehéz amnioszkópiás vizsgálatot végezni, mivel ennek feltétele a nyitott méhszáj. Nem mellesleg az amnioszkópiás vizsgálatnak is van bőven hátránya. Ha a csőtől sérül a burok, akkor idő előtt megindulhat a szülés. A méhszáj sérülhet a vizsgálat közben és a hüvelyi baktériumok feljuthatnak a méhbe, megfertőzve a babát. Nem teljesen megbízható. Előfordulhat (mint pl. nálam is), hogy csak a burok - szükségtelen! - megrepesztése után derült ki, hogy jaaa, mégsem mekóniumos a magzatvíz. Az összes beavatkozásnak megvan a maga hátránya is, ami járhat nagyon súlyos következményekkel. Aki otthon szül, ezeket a következményeket szeretné elkerülni. Mi olyan érthetetlen ezen?

levibéjb 2011.01.20. 17:55:09

Ja, és a szükségtelen burokrepesztés (még nincs beilleszkedve a baba feje) következtében a kiömlő magzatvíztől előreeshet a köldökzsinór veszélyeztetve a babát és máris ott a császár, ami nem kellett volna.

levibéjb 2011.01.20. 18:14:20

Mivel a mekóniumos magzatvíz a baba oxigénhiányára utal, ezért velejárója a szívhang lassulása is. A bába pedig folyamatosan figyeli a szívhangot. Előfordulhat, hogy a magzatvíz mekóniumos, de a baba a születéskor nem oxigénhiányos, mert a mekónium egy hirtelen fellépő oxigénhiányos állapot következménye, ami pillanatnyilag megterhelte a baba szervezetét, de ez rendeződött, azonban a mekónium a magzatvízből már nem tűnik el.

levibéjb 2011.01.20. 18:18:30

@etuska:

Bogi helyzete szerintem pont nem az volt, amivel egy gyakorlott bába ne tudott volna mit kezdeni. Ha a szívhang leesik 90 alá, hívja a mentőt, a kórházban pedig megcsászározzák.

1Bogiii 2011.01.20. 19:40:55

vazze, de nagy a sötétség egyesek fejében... mi a francért kellene megvárni, hogy 90 alá essen a szívfreki? Ezt nevezem én: fölösleges kockázatnak!!!
Hidd el, lehet mininálisan zárt méhszájnál is magzatvizet nézni, nem mondom, hogy nem fáj, de egy normális orvos egy másodperc alatt felméri, hogy mi a helyzet és simán kisebb a kockázata, hogy ezen az úton fertőzést kap a baba, mint hogyha szépen lenyelegeti, letüdőzgeti a meconiumos vizet, és csípőből tüdőgyulladással születik. Én feladtam Etuska! Kitartás!

levibéjb 2011.01.20. 21:13:01

Kérdeztétek, mit csinál a bába amnioszkópia nélkül, én csak válaszoltam. Eddig én nem személyeskedtem, nem műfajom, de ezek után azt hiszem megengedhetem magamnak: mégis csak te lehetsz sötét, ha ennyit szűrtél le az egészből.

Én meg egyébként egy amúgy elkerülhető hasi műtétet tartok fölösleges kockázatnak. Itt nyilván nem a te esetedről beszélek, mielőtt megint ideszemélyeskedsz valamit.

sajnos, ha meg sem akarod/akarjátok érteni az otthonszülők érveit, akkor kár mindenért, úgyis csak elbeszélünk egymás mellett. De hidd el, volt már olyan a világtörténelemben, aki születés közben meghalt babát siratott. Kórházban.

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.20. 21:33:20

@levibéjb: hát, amit konkrét esetben tenni tud, az tényleg kevés. mondhatni eső után köpönyeg...

de azt még mindig nem értem mi a baj azzal, hogy ha csak a fent leírt, biztonságot garantáló feltételek mellett lehetne intézményen kívül szülni. melyik felesleges? a szakszemélyzet? a felszereltség? vagy a higiénia?

ez utóbbiról: szinte mániákusan takarítok. de én sem tudok mutatni a házam hat szobája közül egyetlen egyet sem, ami steril. innentől miről beszélünk...

levibéjb 2011.01.20. 21:58:19

@etuska:

Nem akarlak elkeseríteni, de steril kórházat sem fogsz találni.

Nemlajos 2011.01.20. 22:08:21

én úgy tudom (de ez csak egy gondolat, félinformáció), hogy az otthoni szülést támogatók éppen a csak kórházban előforduló vírust? bacilust? tartják a legjobb oknak, hogy ne intézményben szüljenek.
De majd jön, aki ért hozzá, és megmondja. Vagy nem:)

Etus, nagy biztonsági játékos vagy Te, mindig beledobod a kavicsaidat a bilibe :)
Mi jön? Kötelező oltások elhagyása? Hordozás vs babakocsi?:P

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.20. 22:27:15

@Nemlajos: ez a kötelező oltásos nem rossz téma. közegészségügyi kockázatokat vet fel, majd elgondolkozom rajta :P:)

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.20. 22:28:18

@Nemlajos: az, hogy ki miben szállítja a gyerekét, nem hinném, hogy központi téma. ez logisztikai kérdés :)

1Bogiii 2011.01.21. 07:52:49

@etuska: de nem mindenki takarít ám mániákusan ;) sőt, láttam már "full steril" éjszakai kertben szülést is! A gyerek konkrétan a földre pottyant, épp hogy agyon nem csapott egy nézelődő-vadászgató sündisznót! utólag megkérdezném a gyereket: "oszt' ebben neked mi volt a jó?" - még jó, hogy Isten bölcsessége lévén nem fog rá emlékezni!

1Bogiii 2011.01.21. 07:54:34

Lajos: a túrót központi kérdés, nem tudtad, hogy manapság babakocsit használni a gonoszanyuk jogosultsága... Ősanyák csakis hordoznak, mert az ollllan természetes és cukkiiiii! :D

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.21. 08:48:58

@1Bogiii: atyaég...ilyenekről nem is akarok tudni. ez már a sötétség olyan foka, ami szinte felfoghatatlan. mélységes mély az emberi hülyeség kútja. megszédül, aki belenéz...

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.01.21. 08:51:05

@1Bogiii: ja, értem. én arra írtam, hogy ez csak logisztika, hogy pl. ha sokat kellene tömegközlekedéssel utaznom, akkor lehet, hogy én is praktikusabbnak gondolnám. de mivel a Jóisten évek óta megkímél a bkv és a volán csodálatos szolgáltatásaitól, így nekem egyértelműen babakocsi a befutó.

P4p3r Dr4g0n 2011.05.12. 10:44:03

Csak 2-10 évet adnál a gondatlanságért? Gondoljuk át jobban. Ha a gondatlanság ne adj Isten emberéletet követel, legyen gyermek, anya vagy mindkettejük élete, akkor a gondatlanság 10 év maximum igen kevés. 30 évet adnék érte minimum. Jólvan aláírom, hogy a kórházakban is meg van erre az esély sajnos, de ha valaki otthon akar szülni, akkor sokkal nagyobb kockázatot vállal, főleg, hogy nincs a közelben szülész, csak egy bába vagy 1-2 dúla. Amúgy furcsának találom azt, hogy az orvosok szemszögéből nem mutatják be alaposan az otthonszülést. A sajtó teljesen lerágta ezt a csontot, talán még mindig csócsálják, de nem a biztonság kérdését. Minden otthonszülő véleményére adtak fél órát, míg az orvosoknak van 5-10 perce elmondani, miért jobb a kórház. Mellesleg az egészségügyet szapulja mindenki, ahelyett, hogy a probléma gyökerét látnák át. Szerintem egy újabb bejegyzést is megérne ezzel foglalkozni. Van egy olyan könyv, amit dr. Berkő Péter írt meg, aki nagyon hosszú évekig dolgozott egy szülészeten. Elolvastam a könyvét és sok dologban átformálta a véleményemet a könyve. Sok problémát mutat be az egészségügyben (ami mellesleg csak egy osztályt mutat be), de a várandósoknak is nagyon sok és kielégítő válasszal szolgál szerintem. Amúgy teljesen ingyenes a könyv, csak le kell tölteni. www.ingyenesenletolthetokonyvek.hu/konyvek/szuleszeti-zarojelentes-dr-berko-peter-2011

etuska · http://napietus.blog.hu/ 2011.05.15. 18:50:54

köszönöm, el fogom olvasni. a büntetési tételnél a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés esetén a bírói gyakorlatban meghozott ítéletekből indultam ki (pl.: vadászbalesetek, ahol a vétkes fél egyértelműen gondatlan volt)
süti beállítások módosítása